Son zamanlarda adını sıkça duyduğumuz 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında Verileri kayıt altına alınan PERSONEL- TÜKETİCİ VE MÜŞTERİ ’lerin verilerin tutulmasına dair VERİ SORUMLUSUNU şikayet hakkı 6698 sayılı kanun ve KİŞİSEL VERİLERİ KORUMA KURUMU TEŞKİLAT YÖNETMELİĞİ 'nde ayrıntılı şekilde açıklanmıştır.
Verileri kayıt altına
alınan kişilerin doğrudan Kişisel Verileri Koruma Kurumuna başvuru - şikayet bildirme hakkı mevcut
olmayıp, kanun öncelikle Veri Sorumlusuna başvuru yapılmasını zorunlu
kılmıştır.
Başvuru, Şikâyet ve Veri Sorumluları Sicili Veri sorumlusuna başvuru
MADDE
13- (1) İlgili
kişi, bu Kanunun uygulanmasıyla ilgili taleplerini yazılı olarak veya Kurulun
belirleyeceği diğer yöntemlerle veri sorumlusuna iletir.
(2) Veri sorumlusu başvuruda yer alan
talepleri, talebin niteliğine göre en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde
ücretsiz olarak sonuçlandırır. Ancak, işlemin ayrıca bir maliyeti gerektirmesi
hâlinde, Kurulca belirlenen tarifedeki ücret alınabilir.
(3) Veri sorumlusu talebi kabul eder
veya gerekçesini açıklayarak reddeder ve cevabını ilgili kişiye yazılı olarak
veya elektronik ortamda bildirir. Başvuruda yer alan talebin kabul edilmesi hâlinde
veri sorumlusunca gereği yerine getirilir. Başvurunun veri sorumlusunun
hatasından kaynaklanması hâlinde alınan ücret ilgiliye iade edilir.
Başvuru yapıldıktan sonra Veri Sorumlusu
tarafından cevap verilmesi ya da cevap verilmemesi durumları da kanunda
sürelere tabi kılınmıştır.
İlgili kişi başvuru yaptıktan sonra, veri
sorumlusu cevap verir ise cevabı öğrendikten 30 gün içinde şikayet hakkını
kullanmak zorundadır. Eğer veri sorumlusu hiç cevap vermezse bu durumda da başvuru
tarihinden başlamak üzere 60 gün içinde kurula şikayette bulunabilir.
Kurula
şikâyet
MADDE 14- (1) Başvurunun reddedilmesi, verilen
cevabın yetersiz bulunması veya süresinde başvuruya cevap verilmemesi
hâllerinde; ilgili kişi, veri sorumlusunun cevabını öğrendiği tarihten itibaren
otuz ve her hâlde başvuru tarihinden itibaren altmış gün içinde Kurula
şikâyette bulunabilir.
(2) 13 üncü madde uyarınca başvuru
yolu tüketilmeden şikâyet yoluna başvurulamaz.
(3) Kişilik hakları ihlal
edilenlerin, genel hükümlere göre tazminat hakkı saklıdır.
Söz konusu maddede dikkat
edilmesi gereken husus,
Veri sorumlusu tarafından kişilik hakları ihlal edilen kişilerin KURUMA başvurmadan doğrudan tazminat davası açma hakkı saklıdır. Kişilik haklarına saldırı var ise bu durumda veri sorumlusuna başvuruda bulunmak ya da kurula şikayet etmek zaruri değildir. Bu yüzden başvuru yapmadan ve şikayette bulunmadan herhangi bir süre öneline takılmaksızın dava açabilir, zararınızın tazminini isteyebilirsiniz.
Şikâyet üzerine veya resen incelemenin usul ve
esasları
MADDE 15-
(1)
Kurul, şikâyet üzerine veya ihlal iddiasını öğrenmesi durumunda resen, görev
alanına giren konularda gerekli incelemeyi yapar.
(2)
1/11/1984 tarihli ve 3071 sayılı Dilekçe Hakkının Kullanılmasına Dair Kanunun 6
ncı maddesinde belirtilen şartları taşımayan ihbar veya şikâyetler incelemeye
alınmaz.
(3)
Devlet sırrı niteliğindeki bilgi ve belgeler hariç; veri sorumlusu, Kurulun,
inceleme konusuyla ilgili istemiş olduğu bilgi ve belgeleri on beş gün içinde
göndermek ve gerektiğinde yerinde inceleme yapılmasına imkân sağlamak
zorundadır.
(4) Şikâyet üzerine Kurul, talebi inceleyerek
ilgililere bir cevap verir. Şikâyet tarihinden itibaren altmış gün içinde cevap
verilmezse talep reddedilmiş sayılır.
(5) Şikâyet üzerine veya resen yapılan
inceleme sonucunda, ihlalin varlığının anlaşılması hâlinde Kurul, tespit ettiği
hukuka aykırılıkların veri sorumlusu tarafından giderilmesine karar vererek
ilgililere tebliğ eder. Bu karar, tebliğden itibaren gecikmeksizin ve en geç
otuz gün içinde yerine getirilir.
(6) Şikâyet üzerine veya resen yapılan
inceleme sonucunda, ihlalin yaygın olduğunun tespit edilmesi hâlinde Kurul, bu
konuda ilke kararı alır ve bu kararı yayımlar. Kurul, ilke kararı almadan önce
ihtiyaç duyması hâlinde, ilgili kurum ve kuruluşların görüşlerini de alabilir.
(7)
Kurul, telafisi güç veya imkânsız zararların doğması ve açıkça hukuka aykırılık
olması hâlinde, veri işlenmesinin veya verinin yurt dışına aktarılmasının
durdurulmasına karar verebilir.
Kişisel Verilerinizin nasıl, nerede, ne şekilde ne kadar süre ile ve neden tutulduğunu öğrenmek istiyorsanız öncelikle veri sorumlusuna başvuru yapmak gerekir. Verilen cevap yeterli bulunmaz ya da verilen cevap doğruyu içermez ise yine bu durum şikayete tabi olacaktır.
Bu nedenle Veri Sorumlusu'nun cevabı son derece önemli olup, her başvuruya göre minhasır cevap vermek faydalı oacaktır. Maktu cevapların yetersiz kalması durumunda söz konusu cevaplar başvurucu tarafından kabul görülmez ise kuruma şikayet söz konusu olacaktır.
Av. Sedef KILIÇ AKARSU
Yorumlar
Yorum Gönder