Ana içeriğe atla

KAMU İHALE HUKUKU - YEREL MAHKEME VE DANIŞTAY KARARININ SUNULMASI

        ANKARA 8. İDARE MAHKEMESİ BAŞKANLIĞI
DOSYA NO              :2015-2171 Esas
                                    2015-1274 Karar
DAVACI                   : D……………... ÖZ. EĞ. TAAH. SAN. VE TİC. LTD. ŞTİ.
VEKİLİ                     : Av. ESER KURU - Av. MÜKERREM SEDEF KILIÇ
                                     Tunus Caddesi 87/10  Kavaklıdere Çankaya/ANKARA

DAVALI                   : KAMU İHALE KURUMU
DAVANIN ÖZETİ  :Davacı şirket tarafından, Bakırköy Belediyesi Sağlık İşleri Müdürlüğü tarafından 12.05.2015 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen "Ayakta 1 ve 2 Basamak Sağlık, Ağız-Diş Sağlığı ve Huzurevi Sağlık Hizmet Alım İşi" ihalesinin kendilerine ihale edilmesine karşın başka şirket tarafından Kamu İhale Kurumu'na yapılan itirazen şikayet başvurusu sonucunda ihalenin iptal edilmesine ilişkin 01.07.2015 tarih ve 2015/VH.III-1828 sayılı Kamu İhale Kurulu kararının, idarece dava dışı şirketin iddialarının Kurumca reddedildiği halde iddialar dışında inceleme yapıldığı, işlemin hukuka aykırı olduğu iddiasıyla iptali  istenilmektedir.
SAVUNMANIN ÖZETİ     : Kurumun yapılan ihalelerin saydamlığını, güvenilirliğini kamuoyu denetimini sağlamakla yükümlü olduğu, bu kapsamda mevzuatta verilen yetkilerini kullandığı, dava konusu ihalede 19 adet ihale dökümanının satın alındığı, 7 şirketin ihaleye katıldığı, bu 7 istekliden 6 isteklinin teklifinin idarece değerlendirme dışı bırakıldığı, bu sebeple rekabet koşullarının oluşmadığı, işlemin mevzuata uygun olduğu belirtilerek davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.
TÜRK  MİLLETİ  ADINA
Karar veren Ankara 8. İdare Mahkemesi'nce işin gereği görüşüldü:
Dava, davacı şirket tarafından, Bakırköy Belediyesi Sağlık İşleri Müdürlüğü tarafından 12.05.2015 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen "Ayakta 1 ve 2 Basamak Sağlık, Ağız-Diş Sağlığı ve Huzurevi Sağlık Hizmet Alım İşi" ihalesinin kendilerine ihale edilmesine karşın başka şirket tarafından Kamu İhale Kurumu'na yapılan itirazen şikayet başvurusu sonucunda ihalenin iptal edilmesine ilişkin 01.07.2015 tarih ve 2015/VH.III-1828 sayılı Kamu İhale Kurulu kararının iptali istemiyle açılmıştır.
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'nun 5. maddesinde, "İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur." hükmü, 54. maddesinin 11. fıkrasında ise'' Başvuruların ihaleyi yapan idare veya Kurum dışındaki idari mercilere ya da yargı mercilerine yapılması ve başvuru dilekçelerinin bu merciler tarafından ilgisine göre idareye veya Kuruma gönderilmesi hâlinde, dilekçelerin idare veya Kurum kayıtlarına girdiği tarih, başvuru tarihi olarak kabul edilir.
Başvurular üzerine ihaleyi yapan idare veya Kurum tarafından gerekçeli olarak;
a) İhale sürecinin devam etmesine engel oluşturacak ve düzeltici işlemle giderilemeyecek hukuka aykırılığın tespit edilmesi halinde ihalenin iptaline,
b) İdare tarafından düzeltme yapılması yoluyla giderilebilecek ve ihale sürecinin kesintiye uğratılmasına gerek bulunmayan durumlarda, düzeltici işlem belirlenmesine,
c) Başvurunun süre, usul ve şekil kurallarına uygun olmaması, usulüne uygun olarak sözleşme imzalanmış olması veya şikayete konu işlemlerde hukuka aykırılığın tespit edilememesi veya itirazen şikayet başvurusuna konu hususun Kurumun görev alanında bulunmaması hallerinde başvurunun reddine,
 karar verilir. Kurumun görev alanında bulunmaması hali hariç, itirazen şikayet başvurusunun reddedilmesi durumunda, başvuru teminatı yatırılan hallerde teminatın gelir kaydedilmesine de karar verilir.
Dinamik alım sistemi, elektronik eksiltme ve çerçeve anlaşmalara ilişkin başvuru esas ve usulleri Kurum tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelikle belirlenir.'' hükmüne yer verilmiştir.
Dava dosyasının incelenmesinden, Bakırköy Belediyesi Sağlık İşleri Müdürlüğü tarafından 12.05.2015 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen "Ayakta 1 ve 2 Basamak Sağlık, Ağız-Diş Sağlığı ve Huzurevi Sağlık Hizmet Alım İşi" ihalesinin davacı uhdesinde kaldığı, ihalede istekliler arasında bulunan Y………. Organizasyon Ltd. Şti.'nce  ihaleye ilişkin olarak yapılan itirazen şikayet dilekçesinde özetle "1- İdarece tekliflerinin teklif dosyasında iş bitirme belgesi bulunmadığı gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, iş bitirme belgesinin, Bakırköy Belediyesince verilmediğinden ihaleye sunulamadığı, 2- İhalede tüm isteklilerin teklif bedellerinin ihale kararında belirtilmesi zorunlu olmasına rağmen kendi teklif bedellerine yer verilmediği, 3- İhale üzerine bırakılan isteklinin sunmuş olduğu iş deneyim belgesine konu işte ihale konusu iş ve benzer işler tanımına uymayan işler olduğu" iddialarına yer verildiği,  Kamu İhale Kurulu tarafından yapılan incelemede, 1. iddiaya ilişkin olarak, İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmeliğin “Başvuruların şekil unsurları” başlıklı 8 inci maddesinde yer alan; “(5) Aynı kişi tarafından birden fazla ihaleye, birden fazla kişi tarafından ise aynı ihaleye tek dilekçe ile başvuruda bulunulamaz.” hükmü gereğince başvuru sahibinin aynı dilekçe ile birden fazla ihale ile ilgili olarak şikâyet başvurusunda bulunamayacağı ve buna paralel olarak da inceleme konusu ihale dışında başka ihalelerle ilgili inceleme yapılamayacağından başvuru sahibinin bu konudaki iddiasının yerinde olmadığı, 2. iddiaya ilişkin olarak, 'İhale komisyon kararının incelenmesinden dört isteklinin teklif bedeline yer verildiği, başvuru sahibi ve bir isteklinin teklifine yer verilmediğinin görüldüğü, Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin ekinde yer alan Standart Form-KİK018.0/H İhale Komisyonu Kararı’nda isteklilerin teklif ettiği bedele yer vermesi gerekmekle birlikte, idarece isteklilerin yeterlik kriterleri açısından değerlendirme yapıldığı isteklilerin teklif bedelleri açısından bir değerlendirme yapılmadığı anlaşıldığından, söz konusu komisyon kararında başvuru sahibinin teklif bedeline yer verilmemesinin esasa etkili olmadığı, 3. İddiaya ilişkin olarak ise,  ''ihale konusu işin Ayakta 1 ve 2 Basamak Sağlık, Ağız - Diş Sağlığı ve Huzurevi Sağlık Hizmet Alım İşi” ve benzer işin Kamu kuruluşlarında ve özel sektörde yapılan sağlık işi, yardımcı sağlık işi, sağlık destek hizmeti işlerinden herhangi biri benzer iş olarak kabul edilecektir.” şeklinde olduğu, başvuruya konu işe ilişkin Teknik Şartname incelendiğinde ihale konusu iş ile benzer işin sağlık hizmeti işine ilişkin olduğu ve bu çerçevede ihale üzerinde bırakılan isteklinin sunduğu iş deneyim belgesine konu “Kadıköy Belediyesi Sağlık Birimleri tarafından verilmekte olan koruyucu ve tedavi edici hekimlik hizmetlerinden oluşan genel poliklinik hizmetlerini kapsamaktadır.”işinin ve yukarıda yer verilen birim fiyat teklif cetvelinde yer alan kalemlerin ihale konusu iş veya benzer işi karşıladığı anlaşıldığından başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı, diğer yandan ihalede 7 teklif verildiği ve 6 isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakıldığı, bu çerçevede ihalede rekabetin oluşmadığı anlaşıldığından başvuruya konu ihalenin iptal edilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.'' şeklinde karar verilmesi üzerine bakılan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
Olayda, Bakırköy Belediyesi Sağlık İşleri Müdürlüğü tarafından 12.05.2015 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen "Ayakta 1 ve 2 Basamak Sağlık, Ağız-Diş Sağlığı ve Huzurevi Sağlık Hizmet Alım İşi" ihalesinin davacı uhdesinde kaldığı, ihalede istekliler arasında bulunan Y…… Organizasyon Ltd. Şti.'nce  ihaleye ilişkin olarak yapılan itirazen şikayet dilekçesi ile İdarece tekliflerinin teklif dosyasında iş bitirme belgesi bulunmadığı gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, iş bitirme belgesinin, Bakırköy Belediyesince verilmediğinden ihaleye sunulamadığı, İhalede tüm isteklilerin teklif bedellerinin ihale kararında belirtilmesi zorunlu olmasına rağmen kendi teklif bedellerine yer verilmediği, İhale üzerine bırakılan isteklinin sunmuş olduğu iş deneyim belgesine konu işte ihale konusu iş ve benzer işler tanımına uymayan işler olduğu bu nedenle ihalenin iptali gerektiği gerekçesiyle itirazen şikayet başvurusunda bulunulmuş ise de; Kamu İhale Kurumu'nca iddialar yerine görülmemiş ancak, ihalede 7 teklif verildiği ve 6 isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakıldığı, bu çerçevede ihalede rekabetin oluşmadığı gerekçesiyle başvuruya konu ihalenin iptal edildiği anlaşılmıştır.
Bu duruma göre, sözkonusu ihale rekabetin oluşmadığından bahisle iptal edilmiş ise de; anılan ihalede 19 isteklinin ihale dökümanı satın aldığı, 7 isteklinin teklif verdiği dikkate alındığında, ihaleyi yapan idarece rekabet koşullarının sağlandığı anlaşıldığından, dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmamaktadır.

Açıklanan nedenlerle, dava konusu işlemin iptaline, aşağıda dökümü yapılan 97,50 TL  yargılama gideri ile Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca belirlenen 750,00 TL  avukatlık ücretinin davalı idareden alınarak davacıya verilmesine, kullanılmayan 45,60 TL yürütmenin durdurulması harcının isteği halinde, artan posta ücretinin ise kararın kesinleşmesinden sonra  davacıya iadesine, 2577sayılı Kanunun 20/A-2/g maddesi uyarınca kararın tebliğinden itibaren 15 gün içerisinde Danıştay'a temyiz yolu açık olmak üzere   18/09/2015 tarihinde oybirliğiyle  karar verildi.

                T.C
        DANIŞTAY
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No     : 2015-6184
Karar No   : 2016-2580

Temyiz İsteminde Bulunan (Davacı): Kamu İhale Kurumu                    

Karşı Taraf (Davalı)             : D…………Taahhüt Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti.
Vekili                                      : Av. Eser KURU- Av. Mükerrem Sedef KILIÇ
                                                 Tunus Cad. No:87/10 Kavaklıdere Çankaya / ANKARA

İstemin Özeti             : Ankara 8. İdare Mahkemesi'nin 18.09.2015 tarih ve E:2015/2171, K:2015/1274 sayılı kararının; uyuşmazlık konusu ihalede tek geçerli teklifin kalması ve bu teklifin de ihaleye sunulan 7 teklif arasında tutar olarak sondan bir önceki teklif fiyatı olması nedeniyle 4734 sayılı Kanun'un 5. maddesinde yer alan temel ilkelerden "rekabet" ilkesinin sağlanamadığı, ihale konusu işin personel çalıştırılmasına dayalı bir hizmet alımı olduğu, bu tür işlerde isteklilerin teklif fiyatları arasında tutar olarak çok fazla farklılık olmasının beklenen bir durum olmadığı belirtilerek, ihalenin iptal edilmesinde hukuka aykırılık bulunmadığı ileri sürülerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti      : Savunma verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hâkimi …………. Düşüncesi                                                                               : Temyiz isteminin reddi ile Mahkeme kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
          Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi'nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, dosya tekemmül ettiğinden yürütmenin durdurulması istemi hakkında ayrıca bir karar verilmeksizin işin gereği görüşüldü:
      Dava; davacı şirket tarafından, Bakırköy Belediyesi Sağlık İşleri Müdürlüğü tarafından 12.05.2015 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen "Ayakta 1 ve 2 Basamak Sağlık, Ağız-Diş Sağlığı ve Huzurevi Sağlık Hizmet Alım İşi" ihalesinin kendilerine ihale edilmesine karşın başka şirket tarafından Kamu İhale Kurumu'na yapılan itirazen şikâyet başvurusu sonucunda ihalenin iptal edilmesine ilişkin 01.07.2015 tarih ve 2015/VH.III-1828 sayılı Kamu İhale Kurulu kararının iptali istemiyle açılmış; İdare Mahkemesi'nce; Bakırköy Belediyesi Sağlık İşleri Müdürlüğü tarafından 12.05.2015 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen "Ayakta 1 ve 2 Basamak Sağlık, Ağız-Diş Sağlığı ve Huzurevi Sağlık Hizmet Alım İşi" ihalesinin davacı uhdesinde kaldığı, ihalede istekliler arasında bulunan Y……………. Organizasyon Ltd. Şti.'nce  ihaleye ilişkin olarak yapılan itirazen şikâyet dilekçesinde özetle "1- İdarece tekliflerinin teklif dosyasında iş bitirme belgesi bulunmadığı gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, iş bitirme belgesinin, Bakırköy Belediyesince verilmediğinden ihaleye sunulamadığı, 2- İhalede tüm isteklilerin teklif bedellerinin ihale kararında belirtilmesi zorunlu olmasına rağmen kendi teklif bedellerine yer verilmediği, 3- İhale üzerine bırakılan isteklinin sunmuş olduğu iş deneyim belgesine konu işte ihale konusu iş ve benzer işler tanımına uymayan işler olduğu" iddialarına yer verildiği,  Kamu İhale Kurulu tarafından yapılan incelemede, 1. iddiaya ilişkin olarak, İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmeliğin “Başvuruların şekil unsurları” başlıklı 8 inci maddesinde yer alan; “(5) Aynı kişi tarafından birden fazla ihaleye, birden fazla kişi tarafından ise aynı ihaleye tek dilekçe ile başvuruda bulunulamaz.” hükmü gereğince başvuru sahibinin aynı dilekçe ile birden fazla ihale ile ilgili olarak şikâyet başvurusunda bulunamayacağı ve buna paralel olarak da inceleme konusu ihale dışında başka ihalelerle ilgili inceleme yapılamayacağından başvuru sahibinin bu konudaki iddiasının yerinde olmadığı, 2. iddiaya ilişkin olarak, 'İhale komisyon kararının incelenmesinden dört isteklinin teklif bedeline yer verildiği, başvuru sahibi ve bir isteklinin teklifine yer verilmediğinin görüldüğü, Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin ekinde yer alan Standart Form-KİK018.0/H İhale Komisyonu Kararı’nda isteklilerin teklif ettiği bedele yer vermesi gerekmekle birlikte, idarece isteklilerin yeterlik kriterleri açısından değerlendirme yapıldığı isteklilerin teklif bedelleri açısından bir değerlendirme yapılmadığı anlaşıldığından, söz konusu komisyon kararında başvuru sahibinin teklif bedeline yer verilmemesinin esasa etkili olmadığı, 3. İddiaya ilişkin olarak ise,  ''ihale konusu işin Ayakta 1 ve 2 Basamak Sağlık, Ağız - Diş Sağlığı ve Huzurevi Sağlık Hizmet Alım İşi” ve benzer işin Kamu kuruluşlarında ve özel sektörde yapılan sağlık işi, yardımcı sağlık işi, sağlık destek hizmeti işlerinden herhangi biri benzer iş olarak kabul edilecektir.” şeklinde olduğu, başvuruya konu işe ilişkin Teknik Şartname incelendiğinde ihale konusu iş ile benzer işin sağlık hizmeti işine ilişkin olduğu ve bu çerçevede ihale üzerinde bırakılan isteklinin sunduğu iş deneyim belgesine konu “Kadıköy Belediyesi Sağlık Birimleri tarafından verilmekte olan koruyucu ve tedavi edici hekimlik hizmetlerinden oluşan genel poliklinik hizmetlerini kapsamaktadır.” işinin ve yukarıda yer verilen birim fiyat teklif cetvelinde yer alan kalemlerin ihale konusu iş veya benzer işi karşıladığı anlaşıldığından başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı, diğer yandan ihalede 7 teklif verildiği ve 6 isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakıldığı, bu çerçevede ihalede rekabetin oluşmadığı anlaşıldığından başvuruya konu ihalenin iptal edilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.'' şeklinde karar verilmesi üzerine bakılan davanın açıldığı, olayda, Bakırköy Belediyesi Sağlık İşleri Müdürlüğü tarafından 12.05.2015 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen "Ayakta 1 ve 2 Basamak Sağlık, Ağız-Diş Sağlığı ve Huzurevi Sağlık Hizmet Alım İşi" ihalesinin davacı uhdesinde kaldığı, ihalede istekliler arasında bulunan Y…………. Organizasyon Ltd. Şti.'nce  ihaleye ilişkin olarak yapılan itirazen şikâyet dilekçesi ile İdarece tekliflerinin teklif dosyasında iş bitirme belgesi bulunmadığı gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, iş bitirme belgesinin, Bakırköy Belediyesince verilmediğinden ihaleye sunulamadığı, İhalede tüm isteklilerin teklif bedellerinin ihale kararında belirtilmesi zorunlu olmasına rağmen kendi teklif bedellerine yer verilmediği, İhale üzerine bırakılan isteklinin sunmuş olduğu iş deneyim belgesine konu işte ihale konusu iş ve benzer işler tanımına uymayan işler olduğu bu nedenle ihalenin iptali gerektiği gerekçesiyle itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuş ise de; Kamu İhale Kurumu'nca iddialar yerine görülmemiş ancak, ihalede 7 teklif verildiği ve 6 isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakıldığı, bu çerçevede ihalede rekabetin oluşmadığı gerekçesiyle başvuruya konu ihalenin iptal edildiği, bu duruma göre, sözkonusu ihale rekabetin oluşmadığından bahisle iptal edilmiş ise de; anılan ihalede 19 isteklinin ihale dökümanı satın aldığı, 7 isteklinin teklif verdiği dikkate alındığında, ihaleyi yapan idarece rekabet koşullarının sağlandığı anlaşıldığından, dava konusu işlemde hukuka uygunluk bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiş, bu karar davalı idare tarafından temyiz edilmiştir.
4734 sayılı Kanun'un "Temel ilkeler" başlıklı 5. maddesinde "İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur." hükmü bulunmaktadır.

         Anılan Kanun'un 56. maddesinin ikinci fıkrasında, "Kurum, itirazen şikâyet başvurularını, başvuru sahibinin iddiaları ile idarenin şikâyet üzerine aldığı kararda belirlenen hususlar ve itiraz edilen işlemler bakımından eşit muamele ilkesinin ihlâl edilip edilmediği açılarından inceler. İdare tarafından şikâyet veya itirazen şikâyet üzerine alınan ihalenin iptal edilmesi işlemine karşı yapılacak itirazen şikâyet başvuruları ise idarenin iptal gerekçeleriyle sınırlı incelenir." kuralına yer verilmiştir. Fıkranın gerekçesi, “İdari başvuru yolunun amaca uygun biçimde kullanılmasını temin bakımından Kurum tarafından başvuru sahibinin iddiaları ve idarenin şikâyet üzerine verdiği kararda yer alan hususlar ile itiraz edilen işlemlerin diğer istekliler bakımından uygulanmasının eşit muamele ilkesini ihlal edip etmediği ile sınırlı bir incelemenin yapılması öngörülmekte, böylece şikâyet inceleme sürecinin kısa sürede sonuçlandırılması amaçlanmaktadır.” şeklinde ifade edilmiştir.
Aktarılan düzenleme ve bu düzenlemeye ilişkin gerekçenin birlikte incelenmesinden, yasa koyucunun Kurul tarafından yapılan incelemenin kısa sürede sonuçlanmasını amaçladığı, bu nedenle de yapılan incelemenin maddede belirtilen hususlarla sınırlı olması gerektiği sonucuna ulaşılmaktadır.
     
          Bu nedenle, Kanun'un açık düzenlemesi ve Kanun metnine ilişkin aktarılan gerekçe karşısında, Kurul’un yapacağı incelemenin maddede belirtilen hususlarla sınırlı olduğunun kabulü gerektiğinden, Kurul’un anılan hususlar dışında başka bir hususu incelemesi, diğer bir ifadeyle re’sen inceleme yapması durumunda, yasa tarafından kendisine verilen inceleme yetkisinin sınırı aşılmış olacaktır.
Yapılan bu değerlendirme bağlamında uyuşmazlık incelendiğinde, ihalede istekliler arasında bulunan Y………….Temizlik Organizasyon Ltd. Şti.'nce  ihaleye ilişkin olarak yapılan itirazen şikâyet başvurusunda bulunulduğu, bu başvuruda uyuşmazlık konusu ihalede rekabetin sağlanıp sağlanmadığı hususunda herhangi bir iddia ileri sürülmediği gibi, ihaleyi yapan idarece şikâyet üzerine tesis edilen işlemde de bu konuda herhangi bir değerlendirme yapılmadığı, rekabet ortamının oluşup oluşmadığı hususunun, davacının yapmış olduğu başvuruya konu iddialar bağlamında eşit muamele kapsamında değerlendirilebilecek bir konu olmadığı anlaşılmaktadır.
Bu durumda, ihalede rekabet ortamının oluşup oluşmadığı hususu, başvuru sahibinin iddiaları ile idarenin şikâyet üzerine aldığı kararda belirlenen hususlar ve itiraz edilen işlemler bakımından eşit muamele ilkesinin ihlâl edilip edilmediği yönünden yapılan incelemenin kapsamına dâhil olmadığından ve davalı idarenin bu yönden bir inceleme yapma yetkisi bulunmadığından, dava konusu işlemin bu gerekçeyle iptali gerekmekte olup,  ihalede rekabet ilkesinin sağlandığından bahisle dava konusu işlemin iptali yönündeki temyize konu Mahkeme kararında sonucu itibarıyla  hukuka aykırılık görülmemiştir.
                    Dava konusu işlemin iptali yolundaki temyize konu Ankara 8. İdare Mahkemesi'nin 18.09.2015 tarih ve E:2015/2171, K:2015/1274 sayılı kararında, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinin 1. fıkrasında sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından, temyiz istemi yerinde görülmeyerek anılan Mahkeme kararının yukarıda özetlenen gerekçeyle ONANMASINA; dosyanın anılan Mahkeme'ye gönderilmesine, temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına, posta giderleri avansından artan tutarın davalı idareye iadesine, kullanılmayan 45,60-TL yürütmeyi durdurma harcının istemi hâlinde davalı idareye iadesine, 2577 sayılı Kanun'un 20/A maddesinin ikinci fıkrasının (i) bendi uyarınca kesin olarak (karar düzeltme yolu kapalı olmak üzere), 17.06.2016 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              (X) KARŞI OY :
            4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'nun 5. maddesinde, "İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur." hükmü, 56. maddesinde ise, "Kurum itirazen şikâyet başvurularını başvuru sahibinin iddiaları ile idarenin şikâyet üzerine aldığı kararda belirlenen hususlar ve itiraz edilen işlemler bakımından eşit muamele ilkesinin ihlâl edilip edilmediği açılarından inceler. İdare tarafından şikâyet veya itirazen şikâyet üzerine alınan ihalenin iptal edilmesi işlemine karşı yapılacak itirazen şikâyet başvuruları ise idarenin iptal gerekçeleriyle sınırlı incelenir." hükmü yer almaktadır.
İhalenin başlangıcından sözleşmenin imzalanmasına kadar olan süre içerisinde idarece yapılan işlemlerde 4734 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine uygun olmadığına ilişkin şikâyetleri inceleyerek sonuçlandırmakla görevli ve yetkili olan Kamu İhale Kurumu'nun itirazen şikâyet süreci ile ilgili olarak inceleme yetkisini, sadece yukarıda metnine yer verilen 56. maddenin ikinci fıkrasında belirtilen üç durum (1- başvuru sahibinin iddiaları, 2- idarenin şikâyet üzerine aldığı kararda belirlenen hususlar, 3- itiraz edilen işlemler bakımından eşit muamele ilkesinin ihlâl edilip edilmediği) kapsamında değil, 5. maddenin yukarıda anılan hükmü ile birlikte değerlendirmek gerekmektedir.
Bu kapsamda, idarelerin ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumlu olduğu dikkate alındığında, Kamu İhale Kurulu, önüne gelen itirazen şikâyet başvuruları ile ilgili olarak, yukarıda anılan Kanun'un 56. maddesinde belirtilen üç husus ile birlikte, 4734 sayılı Kanun ve ilgili diğer mevzuata "açık aykırılık" hâlinin olduğunu tespit etmesi hâlinde (örn. ihale ilânının yapılmamış veya usulüne uygun olarak yapılmamış olması, ödenek olmaksızın ihaleye çıkıldığının tespit edilmiş olması, ihale komisyonunun Kanun'a uygun olmayan şekilde oluşturulması, ihale usulünün yanlış tespit edilerek ihale yapılmış olması, yaklaşık maliyetin isteklilere duyurulmuş olduğunun tespit edilmesi hâli, ihale dokümanına kamu ihale mevzuatına aykırı bir hüküm konulması ve somut olayda olduğu gibi rekabet ve kaynakların verimli kullanılması ilkelerine aykırı hususlar vb.) bu hususları inceleyerek karar vermelidir.
 Bu durumda, dava konusu edilen  01.07.2015 tarih ve 2015/VH.III-1828 sayılı Kamu İhale Kurulu kararıyla, itirazen şikâyet edilen hususların dışında, uyuşmazlık  konusu ihalede 7 teklif verildiği ve 6 isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakıldığı, bu çerçevede ihalede rekabetin oluşmadığının anlaşılması nedeniyle başvuruya konu ihalenin  iptaline ilişkin işlemde, kamu ihale mevzuatına aykırı bir yön bulunmadığından, bu işlemi iptal eden mahkeme kararının bozulması ve davanın reddedilmesi gerektiği görüşüyle karara katılmıyorum.

Üye
……….

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İşçi Alacaklarının İcrası- Net/Brüt Ayrımı

                  İş davaları neticesinde hükmedilen işçilik alacakları brüt yahut net olarak hesap edilmektedir.  Bu hususta hukuken bir sınırlandırma söz konusu olmayıp, davacının talebi ile mahkeme net ya da brüt olarak alacağa hükmeder.  Ancak, mahkemenin vermiş olduğu kararın icrasında bir sınırlama getirilmiştir. İşçi alacaklarına ilişkin hüküm (net - brüt) hangi şekilde verilmiş olursa olsun net üzerinden icraya konulmaktadır. Mahkeme hükmü terditli olarak tesis edilmediğinden alacağın brütten nete çevrilerek icra takibine girişilmesi önem taşır.  Aksi halde borçlu vekilince icra mahkemesine açılan şikayet davasında takibin iptali/düzeltilmesi söz konusu olacaktır. Bu dava tahsili geciktirdiği gibi; yargılama gideri ve vekalet ücreti gibi ekstra giderlerin yapılmasına neden olacaktır.                         T.C.     ...

Avukatın müvekkili hakkında icra takibi yapması usulü

Avukatın müvekkilinden tahsil edemediği vekalet ücretini icra yoluyla tahsil etmesinden evvel, bu hususta Baro'ya bildirim yapılması zaruridir.  Aksi halde disiplin suçu işlenmiş kabul edilmekle, avukat  hakkında disiplin cezasına hükmolunur.  TBB DİSİPLİN KURULU KARARI Tarih – Esas No – Karar No Konu T. 24.04.2016 E. 2016/146 K. 2016/318 Türkiye Barolar Birliği Meslek Kurallarının 47. maddesi hükmünün Baro’ya bildirim zorunluluğu kısmı açık olduğundan, bir avukat ücret alacağı konusunda dava açma yolunu tercih edebileceği gibi, elindeki ücret sözleşmesi ile ilamsız takip yapma yolunu da tercih edebileceğinden, icra takibine başlamadan önce de bu kural gereği bildirim yapılması gerektiği kanaatine ulaşılmıştır. (Yas 34,134. TBB Mes. Kur 47) İtirazın süresinde olduğu anlaşıldıktan sonra gereği görüşülüp düşünüldü: Şikâyetli avukat hakkında … Barosu Yönetim Kurulu’nun 29.04.2015 günlü ve 68 sayılı ka...

SİTE VE APARTMAN KURUL TOPLANTISI HAKKINDA SIKÇA SORULAN SORULAR

                      Ofisimiz Kat Malikleri Kurulu toplantısına müvekkilleri adına katılmakla birlikte, alınan kararlara itiraz edilmesi ve iptal davaları açılması konusunda tecrübeye sahiptir.  www.metishukuk.com.tr sitesinden konusunda uzman avukatlarımızla iletişime geçebilirsiniz.                    SİTE VE APARTMAN KURULU TOPLANTISI                                        ( KAT MALİKLERİ KURUL TOPLANTISI)                          Kat Malikleri Kurulu kavramının neyi ifade ettiğini açıklamak gerekirse; Kat Mülkiyeti Kanunu’nun 27.maddesinde düzenlenen ve anagayrimenkulün genel kurul organı olarak da ifade edilen kat malikleri kurulu, tüm kat maliklerinin yer aldığı ve ana taşınmazı...